Breddning av Landsortsleden
Det pratas på ön angående det omfattande arbete som syftar till att bredda och fördjupa farleden från Landsort till Södertälje. Bakgrunden är att man i Södertälje bygger en ny större sluss tänkt att hantera större fartyg än i dag. Kostnaden beräknas till ca 300 miljoner och man vill på det här sättet minska miljöpåverkan, öka kapacitet och säkerhet.
Det här är en del av Landsortsfarleden och Mälarprojektet och kommer leda till att dagens segelfria djup blir 11,5 meter istället för 9 meter. Farleden ska säkert kunna hantera fartygsstandarden "Panmax" (den maximala storleken ett fartyg får ha för att kunna passera Panamakanalen).
Sträckan från Fifång och in till Södertälje är också mer olycksdrabbad än genomsnittet då den är mer svårnavigerad. Mellan 1985 och 2009 inträffade 45 st tillbud, mest grundstötningar, på sträckan. Senast 2014 gick fartyget Kertu på grund utanför Landsort. Den allvarligaste olyckan skedde 1977 då det sovjetiska fartyget Tseis gick på grund nedanför Fifång (grundet Kärringhällan) och ca 1 000 kubikmeter olja läckte ut.
För oss som bor på Mörkö kommer arbetet att märkas genom att muddring och sprängning kommer pågå på olika ställen. Ett i vissa fall störrande arbete som kan komma att påverka djurlivet. Exakt hur och hur länge arbetena kommer pågå vet vi än men start är hösten 2019 och man beräknar vara klar 2019-2020.
Läs gärna mer via länkarna här nedan:
Sjöfartsverket - Landsortsfarleden (med filmklipp)
Sjöfartsverket - Mälarprojektet
Sjöfartsverket - Breddning av Södertälje kanal
Sjöfartsverket - Riskidentifiering (nuvarande fartygstyper och framtida)
LT - Olycksdrabbad farled görs om
Wikipedia - Tsesisolyckan
Karta över farleden med Kärringhällan som utgångspunkt
Det här är en del av Landsortsfarleden och Mälarprojektet och kommer leda till att dagens segelfria djup blir 11,5 meter istället för 9 meter. Farleden ska säkert kunna hantera fartygsstandarden "Panmax" (den maximala storleken ett fartyg får ha för att kunna passera Panamakanalen).
Sträckan från Fifång och in till Södertälje är också mer olycksdrabbad än genomsnittet då den är mer svårnavigerad. Mellan 1985 och 2009 inträffade 45 st tillbud, mest grundstötningar, på sträckan. Senast 2014 gick fartyget Kertu på grund utanför Landsort. Den allvarligaste olyckan skedde 1977 då det sovjetiska fartyget Tseis gick på grund nedanför Fifång (grundet Kärringhällan) och ca 1 000 kubikmeter olja läckte ut.
För oss som bor på Mörkö kommer arbetet att märkas genom att muddring och sprängning kommer pågå på olika ställen. Ett i vissa fall störrande arbete som kan komma att påverka djurlivet. Exakt hur och hur länge arbetena kommer pågå vet vi än men start är hösten 2019 och man beräknar vara klar 2019-2020.
Läs gärna mer via länkarna här nedan:
Sjöfartsverket - Landsortsfarleden (med filmklipp)
Sjöfartsverket - Mälarprojektet
Sjöfartsverket - Breddning av Södertälje kanal
Sjöfartsverket - Riskidentifiering (nuvarande fartygstyper och framtida)
LT - Olycksdrabbad farled görs om
Wikipedia - Tsesisolyckan
Karta över farleden med Kärringhällan som utgångspunkt